Av Per Brolléus
Insändare från 24 föreningar på landsbygden. Trafiknämndens ordförande Joakim Pohlman svarar direkt.
FRÅGOR till Trafiknämnden region Kronoberg
Socialdemokraterna och Moderaterna har kommit överens om att: "Närtrafiken avskaffas och resurserna används för att bygga ut länstrafiken på landsbygden samt för ett stopp vid Idé och kunskapscentrum i Växjö." I ett mailsvar: "Vi i majoriteten har ännu inte tagit ställning till när det ska genomföras eller hur trafiken på landsbygden ska byggas ut. Det kommer att komma framöver."
Närtrafiken i Ljungby har mycket stor betydelse för landsbygden, inte minst för de boende som har längst till service och linjetrafik. Att avveckla Närtrafiken enligt er överenskommelse slår hårt och rimmar mycket dåligt med satsningen på landsbygden som så gott som alla partier står för. Anropsstyrd trafik är en god lösning på landsbygden då inget fordon behöver rulla "i onödan" utan enbart på beställning.
Våra frågor är: Är tanken med förslaget att flytta resurser från Närtrafiken till stadstrafiken i Växjö? Kommer Närtrafiken att läggas ned innan nytt förslag tagits fram och beslutats? När kommer vi att få ett förslag att ta ställning till?
Agunnaryds Sockenråd
Angelstad Bolmen Sockenråd
Annerstads Hembygdsförening
Bolmsö Sockenråd
Gässhults Byförening
Hela Sverige ska leva Kronoberg
Kånna Hembygdsförening
Lagans Samhällsförening
Lidhults GOIF
Lingonbygden i Samverkan
Nöttja Bygdegårdsförening
Odensjö Sockenråd
Ryssby Företagsklubb
Ryssby PRO
Ryssby Sockenråd
S:a Ljunga Sockenråd
Samhällsföreningen Lidhult Lyfter
Samverkan Ryssby
SPF Seniorerna Ryssby
SPF Seniorerna Vrå/Lidhult
Tannåkers Sockenråd
Träffpunkt Ryssby
Vittaryds Sockenråd
Vrå Bygdegårdsförening
SVAR DIREKT FRÅN JOAKIM POHLMAN ORDFÖRANDE I TRAFIKNÄMNDEN
Den närtrafik som Ljungby kommun har är väldigt mycket mer generös än vad de övriga kommunerna har.
Det är något som även det förra styret uppmärksammade och de initierade en översyn av regelverket så att det skulle vara likvärdiga regler i alla kommuner i länet. För närvarande har 5 kommuner ett regelverk och Ljungby har sitt eget.
I Markaryds kommun och Älmhults kommun har man kompletteringstrafik, men de kommer från och med andra halvåret 2025 vara med som alla andra kommuner.
Det är ju precis som ni skriver att majoriteten har en skrivelse i sitt program "Ansvar för Kronoberg” en skrivning om att lägga ner närtrafiken. Trots den skrivningen så har jag gett direktiv till trafikdirektören att fortsätta arbetet med att ta fram ett regelverk som är lika för alla kommuner. Det arbetet är nu inne i slutskedet.
Jag kommer nu svara på de frågor ni specifikt har.
-Är tanken med förslaget att flytta resurser från närtrafiken till stadstrafiken i Växjö?
Nej det har aldrig varit aktuellt. I vårt avtal så står det tydligt att vi ska använda resurserna för att bygga ut länstrafiken på landsbygden. Det har ju även ni citerat i ert brev.
-Kommer närtrafiken att läggas ner innan ett nytt förslag tagits fram och beslutats?
Vi kommer inte ändra något gällande nuvarande närtrafik innan vi har tagit beslut om vad vi ska göra istället och att det börjar gälla.
-När kommer vi att få ett förslag att ta ställning till?
Vi i majoriteten kommer i närtid presentera vårt förslag till beslut. Det kommer inte gå ut på någon typ av remissrunda till länets alla föreningar och organisationer. Det gör vi inte i andra delar som gäller Länstrafikens övriga trafik.
Att ha en tillgänglig och lika kollektivtrafik i hela Kronobergs län är något som vi strävar efter. Det ska vara enkelt och attraktivt att resa med länstrafiken.
Vi vill bygga ut kollektivtrafiken i hela länet så att fler kan resa kollektivt.
Joakim Pohlman (S)
Ordförande Trafiknämnden