LEDARE 2024-11-29 KL. 06:00

"Black week - en rätt svart historia"

Av Per Brolléus

Det ligger 40 olästa mejl i min privata inkorg. För kännedom så är jag en person som inte kan (det gnager sönder mig) ha en enda siffra i mobilen jämte en app – ni som fattar fattar. 40 olästa mejl är i min värld (och jag vet att jag har likasinnade där ute) snudd på katastrof. Vad har hänt?


Foto: Selfie och Adobe

Det är ju för bövelen Black Friday, Black Week, Black Day, Black Month och Black Hour. Namnen, och därmed fantasin, på de olika eventen tar aldrig slut. Det må försäljningsmässigt vara en bra grej att i slutet av november hitta ett slags gemensamt uttryck som får folk att hoppa av glädje. Men i min värld är det bara ett tomt mörker. Lika svart som namnet är, lika sorgligt är hela upplägget.

Varför? Jo, jag ska försöka förklara.

För det första är det så konstigt att allting helt plötsligt går att sälja mycket billigare några dagar i november än under resten av året. Ja, bortsett från mellandagsrean och kanske en rea då sommarens varor ska tömmas ur butiken. Varför älskar så många företag att kränga grejer med 50% rabatt? Görs det av någon slags barmhärtighet? Hur kan det plötsligt finnas så sjukt stora marginaler att priserna kan tokpressas? Och varför skulle de då inte kunna säljas till dessa superlåga priser resten av året?

Jag får inte ihop det. Får du?

Om man enbart slängde iväg låga priser på ”det utgående sortimentet” eller som när jag försöker handla West Ham-prylar på rea på West Hams sajt då det bara finns XXXXL och XXS kvar.

Bekymmer nummer två som jag har är hur detta ofta på ett nästan slaktande sätt motverkar den lokala handlaren. Black Friday Month Week Day Hour är extremt näthandelsbaserat. Exempel: Jag ska köpa nya däck med fälg till min bil. Kollar med min lokala däckfirma som ger ett pris. På nätet under denna svarta försäljningsvecka är priset tusen kronor billigare per fälg. Min bil har, inte helt överraskande, fyra hjul vilket blir fyra tusen kronor.

Än en gång hamnar jag i en psykologiskt och moraliskt jobbig situation. Köpa av min bekant vars familj lever på detta eller handla av ett företag som jag tror har basen i Nederländerna? Är det min kompis som tar åt helsicke för mycket betalt eller är det holländare som vill konkurrera bort honom från marknaden?

Det tredje skälet till mitt ondgörande över Black Month Day Hour Week-rean är att jag, liksom tydligen många andra, tvivlar på att priserna verkligen är nedsatta. Undersökning efter undersökning har visat på ett nästa ohejdat fifflande med priser. Ju större kedjor, desto mer grumligt vatten. Ordinariepriset är ett pris som produkten sällan, eller aldrig, haft.

För mig är det svart nog i november för att jag ska börja njuta av Black-rean. Jag brukar ligga lågt tills rean är över och tänka att ”nu är det försent” och fortsätta mitt liv som ingenting hänt.

Att jag sen som smålänning gråter blod på nätterna när ingen ser kommer jag aldrig någonsin att erkänna.

Per Brolléus