Klassiska Troja/Ljungby är en klubb som har gjort det tämligen bra utifrån förutsättningarna över tid. I den här artikeln hyllar vi Troja, tillika ett av de starkaste varumärkena i Ljungby kommun.
Troja/Ljungby har stundtals rört om i grytan rejält och till och med kvalat till högstadivisionen. Det skedde senast på 90-talet och Troja - som ofta utmanat större klubbar med betydligt bättre grundförutsättningar - har många säsonger i andradivisionen på meritlistan. Nu senast säsongen 2021/2022.
Troja/Ljungby huserar för närvarande i Hockeyettan, som är landets tredjedivision. Hockeyettan präglas av stora klyftor mellan klubbarna, där ungefär 70 procent har en relativt liten fanbase och små ekonomiska resurser, medan ett tiotal är på en helt annan nivå avseende exempelvis publikintresse och sponsorintäkter. Troja tillhör tveklöst den sistnämnda kategorin, vilket till exempel Sportbloggare.com har uppmärksammat.
Det har dessutom lagts in en extra växel den här säsongen. Troja/Ljungby har höjt spelarbudgeten och fått ihop ett mycket intressant lagbygge, som har potential att utmana de allra bästa i Hockeyettan om allt klaffar.
Visionen är att återvända till HockeyAllsvenskan (andradivisionen) på sikt, vilket på intet sätt är en orealistisk målsättning.
Det finns olika anledningar till ovanstående. Bland annat det faktum att Troja har ett stort publikintresse och en oerhört fin arena (Ljungby Arena), som står sig bra även i allsvenska sammanhang.
Ljungby med omnejd präglas av en imponerande företagsamhet med många framgångsrika företag. Det drar Troja/Ljungby - som har ett antal högkaratiga sponsorer - vinning av.
Troja/Ljungby har dessutom en bra organisation med många eldsjälar, som betyder oerhört mycket för klubben.