Av Joakim Ormsmarck
Den är i det närmaste omöjlig att missa när jag kommer inför dörrarna på Atteviks. Som en futuristisk tidsresa står den tvåfärgade folkabussen mitt i hallen som en självklar stjärna. Att det dessutom är Europas första minibuss som utvecklats från grunden som en elbil gör den bara än mer spännande.
Att framtiden för fordonsbranschen är elektrifierad är de allra flesta helt överens om. Ett motargument när de tidiga elbilarna började komma var att de inte räckte till för de större familjerna, ett argument som ID. Buzz snabbt tar kål på med sitt generösa lastutrymme och gott om plats för en familj på fem personer.
För att testa läckerbiten i trafiken tar vi ut den på en tur längs Ljungbys gator och det är ingen tvekan om att detta inte är bilen för den som vill förbli anonym, blickarna från medtrafikanterna är många och när vi stannar utanför Grand för en fotografering kommer ett äldre par fram för att prata minnen kopplade till världens mest kända minibuss.
Just minnen är något som de allra flesta har kring folkabussarna. Det handlar om campingresor, utflykter, företagsbilar och så mycket mer. I många länder i Sydamerika är fortfarande den klassiska bussen från 70- och 80-talet en vanlig syn på vägarna.
Men tillbaka till ID. Buzz som på något sätt lyckas med konststycket att vara både retro och hypermodern. Både klassisk och nyskapande.
Med baksätet fällt kan du lasta 2 205 liter bagage vilket är hur mycket som helst. Med hela familjen inpackad är lastutrymmet halverat men även det räcker till såväl camping som skidresor. Tack vare det helt nydesignade konceptet med de bekvämt justerbara sätena erbjuder interiören mer utrymme och flexibilitet än vi kanske är vana vid i de traditionella minibussarna.
Längs Ljungbys större gator får vi en möjlighet att testa bilens acceleration och det är helt klart att eldriften ger ID. Buzz en pigg känsla samtidigt som hela körupplevelsen är såväl trygg som tilltalande.
Bilen är tyst, fjädringen mjuk och busskänslan som oftast infinner sig när det kommer till den här typen av bilar saknas helt.
Vem är då köparen till en ID.Buzz?
Enligt undertecknad borde det kunna vara vem som helst, dock kanske inte den som söker en diskret bil som smälter in i omgivningen. Men i övrigt har ID. Buzz allt man kan önska sig, såväl gott om plats för passagerarna och bagaget som en rolig körupplevelse och dessutom med miljön i fokus hela vägen.
Drivlina
Elmotor bak | 204 hk, 310 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet
netto/brutto 77/82 kWh
Maximal laddeffekt
11 kW AC, 170 kW DC
Bakhjulsdrift
Kaross
Längd 4 712 mm
Bredd 1 985 mm
Höjd 1 951 mm
Tjänstevikt 2 482 kg
Bagagevolym 1 121 liter
Dragvikt 1 000 kg
Prestanda
0–100 km/h 10,2 sek
Toppfart 145 km/h
Förbrukning 21,7 kWh/100 km
Räckvidd 402–423 km WLTP