NATIVE 2023-11-25 KL. 08:00

ID.4 är svenskarna favorit

Av Joakim Ormsmarck

När vi rullar ut från Atteviks Bil i Ljungby gör vi det i en av landets populäraste elbilar. Volkswagen ID.4 har de senaste åren i det närmaste prenumererat på förstaplatsen på topplistan och bakom ratten är det inte svårt att förstå anledningen – det är helt enkelt en förbaskat trevlig bil.

ID.4 är svenskarna favorit

Testkörningsbilen är en ID.4 GTX 4motion med 299 hästkrafter och en hel del utrustning som förhöjer upplevelsen ytterligare. Att den har fyrhjulsdrift kan jag konstatera men det är inget jag märker men längs gatorna denna höstmorgon – till vintern kan jag dock tänka att det är en styrka längs vägarna.

Den som aldrig kört en elbil kanske oroas över att det är så digitalt men på den fronten kan undertecknad direkt lugna. ID.4 är en helt vanlig bil som helt enkelt drivs av el och därmed är i det närmaste knäpptyst, på alla andra plan är körupplevelsen som vilken fossilbil som helst. Instrumenteringen är tydlig och enkel, förarassistanssystem med adaptiv farthållare och filhållning är smidigt och underlättar körningen inte minst när jag ger mig ut på motorvägen för att testa fartresurserna lite mer. Sammanfattningsvis känns det väldigt tryggt att rulla fram i ID.4.

ID.4 är inte någon stor bil exteriört men så snart man kliver in i bilen upplevd den direkt större. Utrymmena är generösa och baksätet har gott om benutrymme och det faktum att bilen saknar kardantunnel gör att även mittplatsen har plats för fullvuxna fötter.

Bagageutrymmet är på 543 liter med plant lastgolv och här kan du utan problem lasta såväl matkassarna efter storhandlingen som bagaget under långresan.

Tillbaka i centrala Ljungby är det dags att hitta rätt plats för fotografering. Vi rullar fram längs gatorna och konstaterar att det trots allt fortfarande känns lite speciellt att rulla fram i det närmaste ljudlöst. En hund på trottoaren skuttar förvånat till när vi parkerar utanför den lokala blomsterbutiken, inte ens jycken märkte att vi gled fram med andra ord.

Vi styr tillbaka mot Atteviks och sammanfattar upplevelsen. För den som söker en riktigt bra elbil som har allt det du kan önska dig och lite till är ID.4 helt klart ett kraftfullt alternativ, försäljningsframgångarna ljuger inte utan detta är helt klart svenskarnas favorit just nu och vi förstår dem fullt ut.

Volkswagen ID.4 GTX 4Motion

Pris: från 659 900 kronor.

Testbilen: 749 100 kronor

Elmotorer: På bakaxeln en synkron permanentmagnetmotor (PSM) med 204 hk (150 kW) och 310 Nm. På framaxeln en asynkronmotor (ASM) med 109 hk (80 kW) och 162 Nm.

Max. effekt: 299 hk (220 kW)

Max. vridmoment: 472 Nm

Drivsystem: fyrhjulsdrift

Växellåda: 1-växlad

Energiförbrukning, WLTP: 18,3-19,1 kWh/100 km

CO2-utsläpp: 0 g/km

Topphastighet: 180 km/h

Acceleration, 0-100 km/h: 6,2 s (0-60 km/h: 3,2 s)

Batterikapacitet (netto): 77 kWh

Laddningskapacitet: 125 kW

Räckvidd, WLTP: Upp till 480 km

Längd / Bredd / Höjd: 4 582 mm /1 852 mm / 1 616 mm

Axelavstånd: 2 765 mm

Vändcirkel: 11,6 m

Tjänstevikt: 2 224 kg

Totalvikt: 2750 kg

Markfrigång: 163 mm (168 mm med DCC, 148 mm med sportchassi)

Bagageutrymme, volym: 543-1 575 liter

Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg