Av Per Brolléus
Under det senaste decenniet har antalet A-traktorer i Sverige nästan femdubblats, och under 2024 fortsatte trenden med ökande siffror på många håll. Men i Ljungby kommun minskade antalet registrerade A-traktorer för första gången sedan 2014. Vid årets slut fanns 271 A-traktorer registrerade i kommunen, vilket är en minskning med ett fordon jämfört med 2023, enligt nya siffror från Trafikanalys.
Fortsatt ökning i Kronobergs länTrots den marginella minskningen i Ljungby så fortsatte antalet A-traktorer att växa i Kronobergs län som helhet. Under 2024 steg antalet från 1 427 till 1 497, en ökning med fem procent. Den största procentuella tillväxten noterades i Växjö kommun, där antalet A-traktorer ökade med 13 procent, från 415 till 467. Samtidigt minskade antalet i Lessebo kommun från 67 till 61.
Sedan 2009 har antalet A-traktorer i Sverige nästan femdubblats, från omkring 12 700 till cirka 59 300 i slutet av 2024. Enligt Trafikanalys beror denna kraftiga ökning delvis på regeländringar sommaren 2020, som gjorde det enklare att bygga om modernare bilar till A-traktorer. Liknande utveckling har skett i Kronobergs län, där antalet A-traktorer femdubblats från knappt 300 år 2009 till omkring 1 500 under 2024.
Den största tillväxten i Kronobergs län sedan 2009 har skett i Älmhults kommun, där antalet A-traktorer ökat från 13 till 115. På nationell nivå har kommuner i Stockholms län som Lidingö, Täby och Danderyd haft den största procentuella ökningen. Samtidigt har vissa kommuner, som Sundbyberg och Burlöv, knappt sett någon ökning alls.
Tingsryd har flest A-traktorer per invånareI Kronobergs län är det Tingsryds kommun som har flest A-traktorer per capita, med 14 A-traktorer per 1 000 invånare. Växjö har den lägsta siffran i länet, med fem fordon per 1 000 invånare. På nationell nivå är Dorotea kommun i topp, där det finns 38 A-traktorer per 1 000 invånare.
Olycksstatistiken stabiliseras. Trots det ökande antalet A-traktorer har olycksstatistiken inte ökat i samma takt. Transportstyrelsens genomgång av olyckor under 2023 visade att de flesta olyckorna med A-traktorer skedde på vägar med hastighetsbegränsningar mellan 50 och 70 km/h. Majoriteten av de skadade var ungdomar under 18 år. Regelskärpningar, inklusive krav på säkerhetsbälte och vinterdäck som infördes 2023, kan påverka statistiken på längre sikt.
Regeländringar bakom utvecklingenA-traktorer, som ursprungligen baserades på ombyggda personbilar, har funnits sedan 1970-talet. Kraven för att registrera och bygga dessa fordon har dock förändrats genom åren. Den stora vändpunkten kom 2020, när Transportstyrelsen tog bort kravet på dubbla växellådor och gjorde det enklare att konvertera modernare bilar till A-traktorer. Detta förklarar den kraftiga ökningen i antalet registrerade fordon de senaste åren.
Medan utvecklingen på många håll pekar uppåt, sticker Ljungby kommun ut som ett undantag. Om den tillfälliga minskningen är början på en ny trend eller bara ett hack i kurvan återstår att se.