Av Per Brolléus
Femtio år av skapande – men nu ställer Bengt-Göran Karlsson ut för första gången på hemmaplan i Ljungby. Anledningen att det inte blivit förr är knivskarp:
– När jag var ung och grön så var det ett galleri i Alvesta som trodde på mig, vilket man inte gjorde i Ljungby. Därför har jag haft mitt hemgalleri i Alvesta under alla år, säger BG.
Han är konstnären från Trotteslöv som säljer allt han skapar. Via utställningar i Stockholm och Göteborg har han etablerat sig som en riktigt stor konstnär.
– Jag har väl en del fans i huvudstaden, säger 72-åringen som har en unik och säregen stil i sitt konstnärskap.

Foto: Grannen Lasse
Hos Ljungby Konstförening är man riktigt glada över att man fått klartecken från Bengt-Göran.
– Det här är fantastiskt kul. BG är väldigt stor i Sverige, säger Ingrid Berg som hälsar alla välkomna till den här unika utställningen 30 maj till den 28 augusti.
– Vi har ju ställt ut de flesta Ljungbykonstnärerna, men aldrig BG:s verk.
Och att det aldrig blivit någon utställning i Ljungby beror på att BG inte velat svika de som trodde på honom från allra första början.
– När det började gå bra för mig så hörde Ljungbyfolk av sig, men det blev nej. Alvesta var mitt hemgalleri. Och så har det varit i alla år.

Foto: Grannen Lasse
Vad är det då som besökarna på biblioteket i Ljungby kommer att få se? Jo, det blir ett hopplock från hela BG:s karriär.
– Jag har lånat in många tavlor. Från tiden då jag gjorde landskap på 70-talet till nutiden när jag börjat jobba med kniv.
Lånat in? Från vem?
– Syrran har ju en hel del, säger den genomtrevlige konstnären och skrattar.
– Men jag har några vänner i Stockholm som köper mycket av mig, de skickar ned ett antal tavlor. Jag har hyfsad koll på var mina tavlor finns.
Totalt ska BG hänga 39 tavlor som ska vara på plats till vernissagen av sommarutställningen den 30 maj.
– Många av dessa målningar har en väldigt fin historia, den vill jag berätta.
