NYHETER 2026-05-20 KL. 06:00

Fullt ös: Tjejerna som inte sviker padelburen

Av Magnus Blom

Två timmar av stenhårda duster, vassa vinklar och maximalt adrenalin. När Padel Club Ljungby bjöd in till mixedturneringen ”Vinnarbanan” under Kristi Himmelsfärdsdagen lyste den utdömda padeldöden med sin frånvaro. I stället var det fullsatt, svettigt och folkfest på SAC Arena.

Fullt ös: Tjejerna som inte sviker padelburen
Maria Odelhög, Amanda Nordh, Kristina Jung, Beatrice Stavsberg, Linnea Persson, Kim Wikström och Emmy Lundmark. Foto: Magnus Blom

Padel Club Ljungby har i sex år varit en ryggrad för den lokala racketsporten, kända för att leverera lyckade arrangemang. Det senaste i raden blev en intensiv mixedturnering som samlade 16 taggade spelare.

– Det har varit fullt ös med många jämna och spännande matcher i två timmar och det verkar som deltagarna varit nöjda med arrangemanget, säger Kim Wikström som tillsammans med Linnea Persson höll i trådarna för eventet – samtidigt som de själva slet ute på banan.

Gänget som tävlade. Foto: Magnus Blom

Padel – blandningen av tennis och squash – spelas två mot två i en inglasad bur där väggarna är din bästa vän. Poängräkningen är bekant från tennisen, men spelet är betydligt snabbare och kräver maximal rektionsförmåga.

Sporten introducerades i Sverige redan 1998 av skåningen Thommy Andersson, som snickrade ihop landets första bana av plywood och stängsel i en liten lokal i skånska Grevie. Det stora, lavinartade genombrottet kom dock 2014 när ex-tennisproffset Jonas Björkman och artisten Måns Zelmerlöw öppnade ett center i Stockholm. Därefter exploderade sporten när giganter som Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson och Peter Forsberg klev in i branschen.

I Ljungby har sporten ett urstarkt fäste på SAC Arena vid Ljungbystopp. Här förfogar klubben över fyra dubbelbanor och en singelbana.

– Vi har seriespel för olika divisioner varje vecka med runt 80 spelare som håller igång under årets alla månader förutom semestermånaderna juni, juli och augusti, berättar Jesper Aspegren, som tillsammans med Kim Wikström, Linnea Persson och Patric Ekholm utgör klubbens eventgrupp.

Jesper bjuder samtidigt på ett taktiskt tips till den som vill utvecklas:

– Padel är en rolig sport med både fart och finess och när det gäller den taktiska biten handlar det om att hitta de rätta vinklarna.

Egentligen var planen att även arrangera en Ladies Americano under dagen, men efter ett svagt anmälningstryck fick damklassen strykas. I stället väntade en glädjande vändning: sju damer och nio herrar slöt upp till ”Vinnarbanan”, vilket resulterade i en fartfylld mixedturnering.

De 16 deltagarna lottades ihop till åtta par. Formeln för dagen var stenhård: först till fyra vunna game tog hem matchen och avancerade uppåt i seriesystemet.

– Man spelar med olika partners och gör att man utvecklas som spelare, menar Kim Wikström.

För Kim själv började padelresan för sex år sedan, mitt under pandemin – och det var långt ifrån självklart att hon skulle ställa sig på banan.

– Jag hade aldrig hållit på med racketsport och hade även problem med ett knä, men mina vänner skulle ordna en turnering och ville jag skulle vara med ändå. Jag bokade en tid och provade på och efter första gången var jag såld på padel.

Vad är tjusningen med padel?

– Att alla, unga som gamla, kan vara med och tävla mot varandra. Du utvecklas individuellt och även tillsammans med din spelpartner. Dessutom lär man känna många trevliga spelare och jag har fått många nya vänner,så den sociala biten är viktig.

I padel spelar man mestadels i dubbel. Hur är det?

– Nervöst. Speciellt om man spelar med en helt obekant, men det är också lite av utmaningen som ingår. När det gäller den taktiska biten gäller det att man är lyhörd och hör hur min partner vill lägga upp spelet.

Foto: Magnus Blom

Även om stämningen är på topp i klubben, finns det utrymme för fler ansikten i hallen på Ringvägen. Klubben jobbar aktivt med att visa upp sig i digitala kanaler och har dessutom haft lyckade utbyten på damsidan med grannkommunerna Värnamo och Älmhult.

– Önskar det vore mer som spelade, men vi är ute på sociala medier och visar että vi finns till och på så sätt locka nya spelare till sporten.

Finns det grupper för nybörjare?

– Förr fanns det, men för tillfället har vi inga. Men är det några som vill prova på padel kan de ta kontakt med klubben så ska vi kunna lösa det om intresset är tillräckligt stort.

Har du ännu inte testat sporten som fängslat hela Sverige? Kim Wikström tvekar inte på vad du borde göra:

– Våga testa. Det är oerhört roligt, slutar hon.

Vann mixedturneringen gjorde konstellationen Maria Odelhög och Kitta Chong Cham.

Magnus Blom