NYHETER 2023-07-20 KL. 09:49

Gratis medlemskap, men till vilket pris?

Av Martin Wingren

Är du medlem? Den frågan får du säkerligen ofta när du är ute och handlar. I bästa fall får du rabatt och erbjudanden som passar dig, ibland ingenting medan företagen får gratis information om dig: ”Tycker du ska fråga ’Vad får jag ut av det?’”, säger en expert på kundklubbar.

Gratis medlemskap, men till vilket pris?
Charlotte Thür och Nichlas Spångberg arbetar bland annat med att utforma kundklubbar. | Foto: Relation & Brand

Du har säkert hunnit bli medlem i flera kundklubbar och kanske glömt bort både en och tre av dessa. I den bästa av världar innebär ett medlemskap en tvåvägskommunikation där företaget får mer lojala kunder och information som kan utveckla företaget. Och du som kund får något tillbaka i form av erbjudanden, något slags belöningssystem och en vilja från butiken till en slags relation, menar experter på kundklubbars utformning. Men så är långt ifrån verkligheten i många fall, tycker de.

– Många företag samlar in data men använder sedan inte den. Eller så får du opersonliga massutskick och det kan också skapa irritation. Hur kundklubben används är ofta underutvecklat, syftet är ju egentligen att fördjupa en relation, säger Nichlas Spångberg som är senior konsult på marknadsföringsbyrån Relation & Brand och som arbetat med att utforma kundklubbar i 20 års tid.

Han och kollegan Charlotte Thür, vd på byrån, berättar att genom att företagen får koll på kundernas köpbeteenden så får de också värdefulla insikter. Men att dessa används på ett sätt som snarare kan ge motsatt effekt än att få dig som kund att handla mer.

– Det är ett bra underlag för företagen att skapa en relevant dialog med sina kunder. Men så skickar man ändå ut erbjudanden till veganer om att köpa kött till exempel eller erbjudande på en soffa till någon som precis köpt en, säger Charlotte Thür.

Vad får du egentligen ut av att vara medlem i en kundklubb? Experter tycker du ska ställa motkrav. | Foto: Freepik

Om du upplever att du oftare fått frågan om medlemskap de senaste åren, så har det en förklaring i att det helt enkelt hänger ihop med att det har blivit lättare för butiker att registrera medlemskap direkt i kassan mot tidigare när det krävdes mer pappersarbete, berättar Nichlas Spångberg.

– Jag brukar ställa en motfråga i kassan: ”Vad får jag för det?”. Du har trots allt en rätt så bra valuta att komma med – kanske köp genom hela livet. Det är ganska ytligt om svaret bara blir att du får rabatter, många av oss är på jakt efter bra priser och erbjudanden och rätt snabba på att byta varumärke om vi hittar bättre erbjudanden på andra ställen, säger Nichlas Spångberg.

En som tycker att man ska tänka till innan man går med i en kundklubb är konsumentvägledaren Maria Wiezell på ideella organisationen Sveriges Konsumenter. Hon menar att det kan finnas fördelar att vara med för den som ändå handlar mycket hos en kedja men att man bör vara medveten om vad det kan innebära.

– Det kan vara bra att få personliga erbjudanden och kvitton digitalt. Men att gå med i en kundklubb innebär för det mesta att man lämnar över personliga uppgifter och du godkänner oftast att företag får spåra dina köp och samla information som de ofta också delar med samarbetspartners, säger konsumentvägledaren.

Hon tycker att man ska väga att få en rabattcheck på 50 kronor mot vad man delar med sig. Och åtminstone läsa igenom villkoren för kundklubben innan och veta vad man förpliktigar sig till.

– Kunduppgifter är hårdvaluta för företag och det är bra att veta hur de hanterar ens personliga information, säger Maria Wiezell.

Kundklubbar och din data: Tänk på detta

Tänk till innan du blir medlem: läs igenom villkoren i det finstilta.

Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få veta mer om den information som finns lagrad hos företag, såsom: vem som kommer att ta del av dina uppgifter, hur länge de kommer att lagras och varför de lagras och hur du tar tillbaka ditt samtycke. Du har också rätt att få ta del av vilka uppgifter som finns lagrade.

Du har också rätt att bli bortglömd, eller få dina uppgifter raderade från företag och verksamheter som behandlar dina personuppgifter, vänd dig dit med begäran om radering: till exempel när du avslutat ett medlemskap på ett gym eller om du får nyhetsbrev som du inte längre vill ha.

Källa: Sveriges Konsumenter/Integritetsskyddsmyndigheten IMY