NYHETER 2025-01-22 KL. 06:00

Han tränar mot en AI-avatar: "Har fått mig att våga prata"

Av Per Brolléus

– Jag har aldrig varit bra på att konversera, har svårt att tala inför folk och är nog en genuint rätt dålig säljare, säger en leende Gottfried Schmidt, 40+, med ett lätt skratt. Kanske inte den mest peppande presentationen av sig själv – men den visar sig snart vara ett lyckokast, eller kanske säljmässigt, ett strategiskt drag.

Han tränar mot en AI-avatar:
Gottfried Schmidt och hans Hugh Man som man tränar att möta i oändligt många situationer. Foto: Per Brolléus

Gottfried, eller Gotte som han kallas, är techkillen från Ljungby som alltid fascinerats av hur man med virtuell hjälp kan lösa väldigt verkliga problem. Han var tidigt ute när VR-glasögon slog igenom och öppnade en VR-spelhall. Förutom ren underhållning såg han snabbt hur tekniken kunde användas för att träna på sådant som är svårt att öva på i verkliga livet. Som hjärtoperationer. Där vill man helt enkelt inte riskera att något går fel på riktigt.

För Gottfried själva har AI-hjälpen betytt väldigt mycket. Foto: Per Brolléus

Sedan över ett år tillbaka har han helt lagt underhållning åt sidan och fokuserat på kompetensutveckling och utbildning gällande “mjuka färdigheter”.

– Nu har jag, tack vare VR sammankopplat med AI, lyckats träna upp mig själv till att våga stå inför en massa människor och prata, säger han och nickar försiktigt på huvudet – så gott det går med den nackspärr han dragit på sig.

Det Gottfried och hans företag erbjuder är digital hjälp för att bli bättre på det man gör. Tänk dig en säljare, journalist, politiker eller chef: alla måste hantera frågor, förklara saker eller ge besked. Vissa gör det galant, andra är direkt urusla – och de allra flesta vet att det alltid finns utrymme för förbättring. Gottfrieds lösning, en AI-driven personlig coach.

Hugh Man (vilket blir human...) är det som man t ex kan prata med. Foto: Per Brolléus

– Jag tar ett exempel, säger Gottfried och pekar på skärmen. Alla säljare vet att de kan bli bättre. Då kan man träna med eller mot ’Hugh Man’, vår AI-person, som kan agera som vem som helst, en svår kund till exempel. Med några enkla inställningar är det bara att trycka på ’play’ och låta samtalet dra igång.

Efter några minuters konversation avslutar vi testet med Hugh Man, alltså en skojfrisk version av engelskans human. Nästan omedelbart får vi feedback på hur väl (eller illa) det gick. Och det är, medger undertecknad, häpnadsväckande träffsäkert.

Poängen är att du kan växa något otroligt på bara några försök. Man ser snabbt vad man kan göra bättre och vad som redan är bra. På sikt, med några korta sessioner ett par dagar i veckan, är potentialen enorm, menar Gottfried. Att öva i en virtuell miljö gör att du kan göra alla möjliga misstag, men utan de konsekvenser som väntar i verkligheten. Det blir nästan osannolikt när Gottfried beskriver sin egen usla förmåga till kallprat och hur det faktiskt var just den oförmågan som ledde honom fram till den här lösningen.

Gottfried Schmidt. Foto: Per Brolléus

– Det är lite komiskt! Men det är precis det den här AI-teknik gör: tränar och förbereder sig för verkliga händelser. Att kunna skräddarsy övningar och scenarier helt efter egna behov är riktigt bra. Oavsett om det handlar om säljträning, kundintervjuer eller viktiga presentationer. Målet är att upplevelsen ska kännas lika verklig – och det är lite nervöst – som i ett riktigt möte. Att träna i VR hjälper att lura hjärnan till att tro det är verkligt.

På den stora utbildningsmässan på Garvaren i Ljungby den 11 februari är Gottfried med och demonstrerar sitt AI-verktyg live för företag och studenter.

– Det handlar om att träna aktivt istället för passivt. Man kan givetvis be en kollega leka kund, men det kan vara svårt att få till genuin feedback. Eller så hyr man en personlig coach – men det kostar skjortan. Tränar du live mot en riktig kund blir det också riskfyllt. Då är det här en lösning som sparar tid, pengar och nerver, säger han.

Att höra Gottfried berätta är en upplevelse i sig. Orden tycks numera flöda fritt, och hans entusiasm är märkbar när han demonstrerar AI-samtalen på nytt.

– Jag är så sjukt nöjd med att veta att den här virtuella hjälpen verkligen hjälper, säger Gottfried.

Vi kör en kort session igen, denna gången en öppen intervju med Hugh.

Betyget som kommer ut är klockrent. Undertecknad var otydlig, slingrande och missade faktiskt att svara på det som personen på skärmen frågade om. Förbättringspotentialen är stor, men resultatet blir enastående mycket "mitt i prick".