Av Per Brolléus
”Jovisst, jag är chefredaktör för alla tidningar som mediehuset Made In Båstad ger ut. Men, jag har faktiskt inte svaren på varför vi nu ska ge ut en tidning till – denna gång till 50 000 hushåll i Halmstad. Den som ska veta detta är såklart Joakim S Ormsmarck, delägare och ansvarig utgivare samt den som kläckt och förverkligat idén om Halmstad NU. Så därför ställer jag, Per Brolléus, frågorna till Joakim.”
Berätta, vad är Halmstad NU?
– För många år sedan hade en reklambyrå här i stan en stor skylt ut mot Nissan där det stor ”Vi gör inte reklamen för vår egen skull” och samma sak gäller tidningen, detta ska bli hela stadens tidning som görs för halmstadborna. Tillsammans med halmstadborna.
Vad ska då Halmstad NU ge halmstadborna som inte andra tidningar eller medier ger?
– Först och främst kommer tidningen verkligen att vara för alla. Gratis hem i brevlådan och via ställ runtom i kommunen. Inga prenumerationer eller betalväggar utan lokal journalistik för alla – kan det bli mer demokratiskt?
Varför gör du och ert bolag det här?
– Vi älskar tidningar, demokrati och Halmstad.
Papperstidning 2024, det låter ungefär lika omöjligt som om en humla ska kunna flyga…?
– Ryktet om papperstidningens död är starkt överdrivet, för att travestera Mark Twain. Det är helt korrekt att det finns mediehus som inte ser en affär i papperstidningen längre och därför inte längre satsar på den. Det har jag full respekt för. Men vi tror fortfarande på papperstidningen och kommer att fortsätta som vi alltid gjort, följa vår övertygelse helt enkelt. Och våra läsare och annonsörer verkar hålla med oss så något gör vi rätt.
Beskriv den kommersiella delen, den som ger möjlighet för den redaktionella sidan att lyfta, dvs annonsförsäljningen?
– Vår stora styrka ligger i att vi når i princip alla 50 000 brevlådor i kommunen. Det ger oss en räckvidd som ingen annan är i närheten av när det kommer till papperstidningar. Till detta kommer att vi, till skillnad från många andra, fortfarande tror på att affärer görs mellan människor. Inte mellan företag. Så våra säljare är våra superhjältar som säkerställer att varje företag, förening eller privatperson får all service hen kan önska sig. För oss är alla kunder lika mycket värda, stora som små.
Man börjar med någonting och sen brukar det utvecklas. Vad är tanken med Halmstad NU på lite längre sikt?
– En bra fråga som jag inte har något bra svar på. Inte just nu. Vi driver idag tidningar i elva kommuner och ingen är den andra lik och varje tidning och kommun har sina unika förutsättningar. Nu ska vi se till att göra detta riktigt, riktigt bra. Sedan får vi se vad nästa steg blir.
Till sist, någon måste ha sagt till dig ”Joakim, du är galen som ger dig på det här”. Vad vill du säga till dessa personer?
– Vår familj är inte som alla andra och kanske är vi också lite galna. Men samtidigt så gör vi det vi tror på fullt ut och då har jag svårt att se att det skulle kunna gå fel. Att få komma tillbaka till Halmstad efter tolv år och tillsammans med Julia och våra kollegor göra den här satsningen är bland det roligaste jag gjort. Och då har vi ändå precis börjat.
Per Brolléus frågade,
Joakim S Ormsmarck svarade