Av Per Brolléus
Hemtjänsten i Ljungby är i Sverigetopp. Det visar färska siffror från Socialstyrelsen.
– Vi firar med tårta och rosor, säger Elisabeth Persson-Furunäs på Sjörikets hemtjänst.
– Det vi och kommunens egna hemtjänst gör här är fantastiskt bra.
I enkäter till alla hemtjänsttagare i hela landet sticker Ljungby ut – rejält. Man kan gå in på en mängd olika siffror i Socialstyrelsens sammanställning och överallt är svaret detsamma: I Ljungby är man mer nöjda än någon annanstans och allra nöjdast är Sjörikets vårdtagare.
– Det är ett fantastiskt resultat. Och viktigt, betonar Elisabeth. De siffror som kommer fram i den här sortens undersökning är kvittot på vad vi gör bra och vad vi kan bli bättre på.
Av Sjörikets hemtjänsttagare är 96% mycket eller ganska nöjda. 0% är missnöjda. Jämför man med Älmhult så är det betydligt större andel som är mycket missnöjda och endast 80% som är mycket eller ganska nöjda. Markaryd snittar på 90%, Alvesta på 80 och i Stockholm är motsvarande siffor på många håll nere i 60%.
Att de äldre språkligt förstår den som kommer på besök är en fråga som varit mycket omdiskuterad senaste åren. Sjörikets siffra här är att 99% med lätthet förstår den som sköter hemtjänsten. Här är det i många kommuner under 80% av vårdtagarna som ger godkänt.

Enkäten som Socialstyrelsen sammanställt är gigantisk och med många olika områden som bedömts. Elisabeth Persson-Furunäs lyfter tre som extra viktiga.
– Trygghet, förtroende och kompetens. De vi besöker ska kännas sig helt trygga med sin hemtjänst, ska ha stort förtroende och när det gäller kompetensen så är det ju a och o att man vet vad man gör. Och är i Ljungby kommun ligger vi superhögt på alla dessa områden.
Sen finns det ett område till som Elisabeth blir närmast tårögd av att läsa betyget för: Bemötande.
– Det är nummer 1 och där fick fantastiska 99%. Bemötandet är centralt i allt vi gör och en viktig hörnsten i vår värdegrund.
– Alla som håller på med hemtjänst i Ljungby ska fira idag. Vi på Sjöriket äter tårta och tänker fortsätta hålla minst den här nivån även i framtiden. Vi är så glada. Och det är de som har hemtjänst som själva fått bedöma, ingen annan.
