NYHETER 2026-05-10 KL. 06:00

UF-företagarna Filippa och Leticia håller alla tummar

Av Per Brolléus

– De är ju fantastiska. Vi håller alla tummar.
Orden kommer från Ulrika Svensson och Per-Åke Adolfsson på Ljungby kommuns näringslivsavdelning. Och det handlar om Leticia Boboc och Filippa Karlsson som nu är redo att ta sig an SM-finalen i ungt företagande i Stockholm.

UF-företagarna Filippa och Leticia håller alla tummar
Filippa och Leticia laddar för finalen i Stockholm. Foto: Per Brolléus

Det blir bil med släp från Ljungby till huvudstaden i slutet av maj för de båda 18-åriga entreprenörerna Leticia och Filippa. På den stora UF-mässan i Älmhult där 200 UF-företagare från hela länet visade upp sig så blev Ljungbyduon nominerad till slutsegern i fyra klass.

– Vi vann två. Helt otroligt, jublar Leticia.

Hon själv ska nu tävla i klassen Årets Unga Ledare och tillsammans med Filippa slåss hon om SM-guldet i klassen bästa monter. Och det är därför det behövs ett släp upp till Stockholm för att montern med grova björkstammar ska kunna tas med.

– Men i ”Årets Monter” ingår mycket mer än bara utseendet på montern. Det handlar om bemötande och hur vår affärsidé presenteras, förklarar Filippa.

Så här såg det ut när Klasskraft UF vann i Älmhult och blev kvalificerade sig för den stora finalen i Stockholm. Foto: Per Brolléus

I marsnumret av Ljungby NU så var det just Filippa och Leticia som vi träffade på den stora UF-mässan i Älmhult. Att det blev just Klasskraft, som deras företag heter, som Ljungby NU pratade med var en ren slump (eller om undertecknad reporter hade en sanslöst bra magkänsla).

Då berättade de om sitt UF-företag och idén att skapa paketlösningar för skolklasser och föreningar att sälja närproducerade varor i ett slags paketlösning.

Istället för kalsonger, korvlådor eller kakor så säljer skolklasser senap från Kasteberg, balsamico från Annerstad, alpackaullstrumpor från Kråkshult och honung från Lidhult.

– Det ä en win-win-win-situation, menar Leticia och påpek med kraft det hållbara i valet av produkter och leverantörer.

– Vi bryr oss. Unga göra det.

Kommunen har sponsrat med kläder. Foto: Per Brolléus

Att duon såg UF-företagandet som en tävling hade de bestämt tidigt.

– Ja, det var vi tydliga med. Och vi har fått en otrolig stöttning, först av vår handledare Sofia Ny och sen nu från näringslivsavdelningen och politiker och andra på Ljungby kommun, säger Filippa samtidigt som läraren Sofia dyker upp av en ren slump under intervjun.

– Det här tjejerna är helt fantastiska. Och det ska bli så kul att åka upp till Stockholm och tävla. Leticia och Filippa är så framåt, så energiska och har en supervilja.

Here we go. Foto: Per Brolléus

Lovorden hinner inte lägga sig innan näringslivschefen Per-Åke Adolfsson kommer fram och berättar hur hårt han håller tummarna. Ulrika Svensson, näringslivsutvecklare på kommunen, ser också något extra stort i duon Boboc och Karlsson.

– De är fantastiska. Vi tror stenhårt på deras chanser i tävlingen och har med glädje stöttat.

Och som inte det var nog med det. Plötsligt hörs kommunalrådet Magnus Gunnarssons stämma över fikaplatsen inne på Campus på Garvaren.

– Lycka till. Ni är bäst.

Oavsett hur det går i UF-SM så är framtiden osäker för Klasskraft UF. Båda tar studenten om några veckor och för Leticia väntar juridikstudier medan Filippa förmodligen kommer läsa nationalekonomi.

– Men en jurist och en nationalekonom som driver företag ihop är väl en rätt bra idé?