Av Magnus Blom
Vi säger grattis till 22-årige Ljungbysonen Adam Herdonsson som tillsammans med sin danska proffsklubb Horsens avancerade till högsta ligan i fotboll i Danmark under söndagskvällen. Efter 1–0 hemma mot Kolding och en andraplats efter Lyngby i uppflyttningsgruppen så stod det klart – Horsens spelar i Superligaen.
Den klassiska sportfrågan. Hur känns det?
– Det är mycket känslor som är i omlopp för det har varit en speciell vecka. Vi hade nio matcher utan förlust och fansen räknade med att vi var klara för avancemang då vi besegrade ettan Lyngby borta senast och nu mötte jumbon hemma och bara behövde en poäng.
Du spelade fram till segermålet som gjordes av Kristian Kirkegaard i den 55:e minuten. Hur gick det till?
– Det var ett väldigt fint mål. Jag fick bollen på mitten och hittade Kristian med en chip då han stack i djupled och han drog till på volley och bollen satt på rätt plats - i krysset. Jag fick mersmak och vill vara delaktig i fler mål.
Hur var stämningen på arenan då slutsignalen ljöd och det var klart att ni hade gått upp?
– En otroligt skön känsla och den mysiga arenan var slutsåld förutom platserna på bortastå vilket innebar knappt 10 000 åskådare. Och våra fans gjorde ett bra jobb på läktaren, som de gjort under hela säsongen.
Hur har säsongen varit i stora drag för din och lagets del?
– Den har varit böljande. Under de första åtta matcherna hände det att jag var utanför truppen, trots att jag tyckte jag borde fått chansen men det är alltid tränarstaben som bestämmer. Sedan bytte vi tränare och den nye fick ihop gruppen på ett bra sätt och jag fick mer och er speltid och var ordinarie på slutet. På ett mirakulöst sätt avslutade vi serien med sju segrar och tre kryss och gick upp. Vi slöt oss samman som ett lag och vi gnuggade på och det gav resultat.
Du har varit proffs i två år och har två år kvar på kontraktet med Horsens. Hur ska det bli att lira i högsta ligan?
– Det ska bli fantastiskt. Vi slutade trea förra året och jag är redo för att spela på en högre nivå. Jag är ett klassiskt ankare på mitten och det jag behöver förbättra är mitt offensiva spel för den här säsongen blev det bara två poäng efter ett mål och en assist.
Hinner du med att följa med hur det går för LIF och Öster?
– Såklart gör jag det. Öster fick en tuff start och sparkade tränaren men kan de få igång spelet har de alla chanser att klättra uppåt i tabellen. Superettan är grymt jämn, men Öster hör hemma i allsvenskan. LIF ligger tvåa och spelar seriefinal borta mot Kosta på torsdag. Jag har bra kontakt med Johan Kenneryd som varit min kompis sedan barnsben och han har meddelat att de haft massvis med skador. Att de trots alla problem tillhör toppen tyder på att truppen är stark och bred.
VM drar igång den 11 juni. Vad tror du om Sveriges möjligheter?
– Det var ingen höjdare mot Norge i måndags (förlust 1–3) men jag har ändå en positiv känsla och tror vi har kapacitet från att gå vidare från gruppen och ta oss till åttondelsfinal.
Avslutningsvis. Vad blev det för firande efter avancemanget?
– Jag hade nära och kära på plats och bara det var en skön känsla. Det blev en lång natt och mycket glädjetårar. Det var en härlig kväll på många sätt som jag alltid kommer att bära med mig.
Ok. Tack för pratstunden.
– Tack själv.

Bild från dagen då Adam signade på kontraktet med hårdsatsande AC Horsens. Foto: AC Horsens
